Den Doren Boom inhoudsopgaven

Informatie en nieuws

Den Doren Boom wordt gratis verstrekt aan onze vrienden. Ben je geen vriend dan kunnen exemplaren van ‘Den Doren Boom’ worden bestelt voor € 5 per uitgave via de leden van de werkgroep

Den Doren Boom nr.1 (september 2011)

In deze eerste uitgave van stellen wij onze Stichting en de mensen er achteraan u voor. Ook beschrijven we een stukje geschiedenis van ‘De Valk.

Inhoud
Mogen wij ons even voorstellen ? | In Memoriam Marcel de Meijer | Overzicht van onze activiteiten | Wat is een Hoge Heerlijkheid ? | (Her)kent u iemand op deze foto? | Prof. Mr. H. van der Hoeven, een inspirator | “De Valck” aan de Meystraat in Wernhout | Vluchtelingen aan de grenspost Wernhout ? | (Jubileum-)kalender | Wie kent deze familie ? | De Gemeentelijke Monumentenlijst | Wat staat er nog op het programma ?

Den Doren Boom nr. 2 (april 2012)

Het hoofdartikel is gewijd aan de kapel die ooit in ons dorp heeft gestaan.

Inhoud
De Valck (2) | Wie kent deze familie (2) | Onze eerste lezing: WAAR BLIJVEN ZE TOCH ? | afscheid van ‘t Koepeltje | Giften en andere zaken | Pentekening R.K.Kerk Wernhout (Jan Huijbers) | De Capelle aan de Saechput | Op zoek in de archieven | 200 jaar Napoleonsweg | Ongeluk op de Wernhoutseweg | De Klassenfoto | Jubileumkalender

Den Doren Boom nr. 3 (oktober 2012)

In dit nummer staan de Molens van Wernhout en hun Molenaars centraal.

Inhoud
Achternamen en hoe komen we er aan? | Boerenschansen en –schransen | De Molens van Wernhout | De Klassenfoto (Groepsfoto uit 1921) | Wernhout rond 1500 | De Franciscus-Hoeve | Benzinepompen in de (oude) Gemeente Zundert

Den Doren Boom nr. 4 (april 2013)

Hierin enkele samenvattingen van lezingen en wat historie uit de 16e eeuw.

Inhoud
Jan Roeland(t)s uit Wernhout, boekdrukker | Toelichting op de Lezingen | De Familie Mouws | Maalbergen | De Heren van Aerssen | 85 jaar Kerk en Parochie Wernhout | Hoge Heerlijkheid Wernhout (K.A.H.W. Leenders) | De Klassenfoto | Een Reünie | De voorloper van Koninginnedag | Wie weet waar dit is ? | De Kinderen Vriends

Den Doren Boom nr. 5 (oktober 2013)

In nummer 5 vind u enkele artikelen over het gebied Maalbergen.

Inhoud
Hugo Klaas Orbilliacq | Maalbergen (Inleiding) | Lezing Maalbergen 28-11-12 | De Krochten | Den Coeput | Klein Maalbergen en Poppeldonk | De Klassenfoto | De Familie van den Buijs | Rectificaties | De volgende Lezing | Wie weet waar dit is ?

Den Doren Boom nr. 6 (april 2014)

Nummer 6 bevat behalve een artikel over Maxburg ook een speurtocht naar Johan van Aerssen, Heer van Wernhout, die eindigt in Amerika.

Den Doren Boom nr. 7 (oktober 2014)

Hierin deel 1 van een 2-delige geschiedenis van de Wernhoutse Steenfabriek.

Den Doren Boom nr. 8 (mei 2015)

In het 8e nummer vind u de geschiedenis van de Wernhoutse Steenfabriek (deel 2).

Den Doren Boom nr. 9 (oktober 2015)

Met de geschiedenis van het bierbrouwen in Wernhout en Brouwerij St.Hubertus.

Den Doren Boom nr. 10 (mei 2016)

In het tiende nummer de geschiedenis van het ‘vergeten landgoed’ Wernhoutsburg.

Den Doren Boom nr. 11 (oktober 2016)

Hierin de geschiedenis van Regthuis ‘Den Doren Boom en de Schepenbank van Wernhout.

Den Doren Boom nr. 12 (mei 2017)

In nummer 12 het Ontstaan en de Ontwikkelingen van de Boomkwekerij (deel1)

Den Doren Boom nr.13 (november 2017)

In het dertiende nummer deel 2 van Ontstaan en de Ontwikkelingen van de Boomkwekerij.

Den Doren Boom nr. 14 (mei 2018)

Het 14e nummer bevat deel 1 over Grenzen en de vroegere Grenspost Wernhout.

Den Doren Boom nr.15 (november 2018)

Nummer 15 bevat deel 2 over Grenzen en de vroegere Grenspost Wernhout.

Den Doren Boom nr. 16 (mei 2019)

In nummer 16 deel 1 van de panden in de Dorpskom van Wernhout.

Den Doren Boom nr. 17 (najaar 2019)

Nummer 17 is gewijd aan de Tweede Wereldoorlog in ons dorp Wernhout.

Den Doren Boom nr. 18 (voorjaar 2020)

Het achttiende nummer beschrijft deel 2 van De Dorpskom van Wernhout.

Den Doren Boom nr. 19 (najaar 2020)

Nummer 19 bevat de geschiedenis van de Parochie en Kerk van Wernhout.

Den Doren Boom nr. 20 (zomer 2021)

Dit is een jubileumnummer ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de Stichting Hooghe Heerlickheyt Wernhout en een terugblik op die 10 jaren.

Den Doren Boom nr. 21 (dec. 2021)

In nummer 21 de sigarenfabriek K.V.W. in Wernhout als hoofdartikel.

Den Doren Boom nr. 22 (aug. 2022)

Nummer 22 met de geschiedenis van Sint Vincentius Seminarie Wernhoutsburg.

Den Doren Boom nr. 23 (jan. 2023)

Nummer 23 beschrijft een stukje geschiedenis en de loop van de Aa of Weerijs.

Den Doren Boom nr. 24 (juni 2023)

In nummer 24 staan we stil bij het overlijden van onze medewerker Harrie Roelands. Het hoofdartikel beschrijft de geschiedenis van 150 jaar Melk in ons dorp en omgeving.