Bevrijdingsmonument

Bevrijdingsmonument

9 juli 2024 Projecten 0

De Bevrijding van Wernhout op 27 oktober 1944

De bevrijding van Wernhout in 1944 was een cruciale gebeurtenis in de lokale geschiedenis, die plaatsvond in de context van de bredere bevrijdingsoperaties in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog. In herfst van 1944, als onderdeel van de geallieerde opmars door Europa, werd Wernhout op 27-10-1944 bevrijd van de Duitse bezetting.

Deze bevrijding was een onderdeel van de bredere operatie Market Garden, een ambitieuze poging van de geallieerden om een snelle doorstoot naar Duitsland te forceren die gericht waren op het heroveren van bezet gebied in Nederland en het waarborgen van de veiligheid en vrijheid van haar inwoners. De bevrijding van Wernhout was een complexe operatie die betrokkenheid vereiste van zowel lokale bevolking als internationale geallieerde troepen. Het waren de Amerikaanse 104de Infanteriedivisie, bijgenaamd “The Timberwolves”, gesteund door het Britse 147ste regiment Royal Armoured Corps (RAC), pantserdivisie, die strijd leverden tegen de Duitsers in de periode van 25 tot 27 oktober 1944, de dag dat Wernhout werd bevrijd.

Timberwolves (USA)

Royal Armoured Corps RAC (UK)

Het is een periode die gekenmerkt wordt door zowel de harde realiteit van oorlog als de veerkracht en moed van degenen die streden voor vrijheid. De herinnering aan deze tijd wordt in stand gehouden door monumenten en jaarlijkse herdenkingen, die niet alleen de bevrijding vieren, maar ook de offers eren die gebracht zijn voor de vrijheid die we vandaag de dag kennen. Het is belangrijk om deze geschiedenis te blijven herinneren, zodat de lessen van het verleden niet vergeten worden en toekomstige generaties geïnspireerd blijven om de waarden van vrijheid en democratie te koesteren. In het gebied van Wernhout, Maxburg, Maalbergen, Mereltjesstraat, Wernhoutsburg en Wernhoutse Heide vonden hevige gevechten plaats met veel slachtoffers.

De 104e infanterie division bestaat uit 14.218 man (3 regimenten  compagnieën en bataljons )
De 104e infanterie division bestaat uit 14.218 man (3 regimenten compagnieën en bataljons )

Herdenkingsmonument

Uit dankbaarheid en erkenning heeft onze Stichting het initiatief genomen en een monument ontworpen. Het bestaat uit een staalconstructie in V-vorm waartegen een herdenkingsplaat is gemonteerd.

Het vooraanzicht is een grote V-vorm als symbool voor:

• Victorie (overwinning),
  • Vrede,
  • Vrijheid,
  • Veiligheid,
  • Verbondenheid en
  • Verhalen.

Wij kunnen nu nog geen foto of tekening laten zien omdat de inhuldiging nog moet plaatsvinden op 23 oktober 2024.

Het monument komt tot stand dankzij een financiële bijdrage van de Gemeente Zundert, De Mastboom Brosens Stichting en de Stichting Hooghe Heerlickheyt Wernhout.

Ook de vrijwilligers en leveranciers hebben een bijdrage geleverd.

Bedankt allen hiervoor!

23-10-2024: inhuldiging van het Bevrijdingsmonument Wernhout

De onthulling van het monument vind plaats op 23 oktober 2024, om ca.10.00 uur in aanwezigheid van een afvaardiging van de Timberwolves die een bevrijdingstoer doen komende van Wuustwezel en via Wernhout en Zundert naar Achtmaal gaan. Zij zullen het monument mee inhuldigen.

Het monument komt in het parkje voor de kerk te staan. U bent van harte welkom bij deze onthulling.