Burgemeester en familie van de Timberwolves uit Amerika onthullen bevrijdingsmonument in Wernhout op 23 oktober 2024.

Informatie en nieuws

2 oktober 2024 Agenda 0

23 oktober 2024

Aanvang 10:00 uur.

Op initiatief van de stichting Hooghe Heerlickheyt Wernhout wordt op 23 oktober 2024 het bevrijdingsmonument onthuld.

De stichting wil al bevrijders en de gesneuvelde eren voor de strijd die zij geleverd hebben om ons dorp te bevrijden. Uit respect en dankbaarheid willen zij dit blijvend gaan herdenken. Zij hebben hiervoor een plaquette ontworpen waarop de gebieden staan waar de gevechten hebben plaatsgevonden en de symbolen van de bevrijders zijn daarop aangegeven. De plaquette is ontworpen daar Guido van Wassenhove schrijver van de oorlogsboeken in de 1e en 2e wereldoorlog in het aangrenzende Belgische gemeentes.

Deze plaquette komt tegen een V vormige staalconstructie die tevens de betekenis van de vrijheid aanduid. De V heeft de betekenis van: Victorie, Vrijheid, Vrede Veiligheid Verbondenheid en Verhalen.

Het belooft een grootste onthulling te worden.

Met klokgelui worden de bezoekers verwelkomt.
Na het welkomstwoord en korte inleiding zal burgemeester Joyce Vermue, familieleden van de Timberwolves uit Amerika en Leo Stes voorzitter van onze stichting het monument onthullen. Vervolgens zal pastoor Hans van Geel het monument zegenen.

De toespraken worden gehouden worden door burgemeester Joyce Vermue, een afgevaardigde van de Amerikaanse Timberwolves. Daarna zullen de kransen gelegd worden.. Adrie Oostvogels va de fanfare Wernhout vooruit zal The Last Post spelen. Hierna volgt er 2 minuten stilte ter nagedachtenis van de gesneuvelde. De veteranen afdeling Zundert zullen onder leiding van Jaack Duine de 3 vlaggen hijsen waarbij gelijktijdig door de fanfare de volksliederen gespeeld worden. Guido van Wassenhove zal een bezinning voorlezen.

Ria Huisman van de stichting verzorgt het slotwoord en de bezoekers kunnen hierna de bloemen leggen. De genodigde verzamelen zich in het Wierenbos om even na te praten.

Op deze wijze worden onze bevrijders waardig herdacht.